UWAGA NA TANIE REGENERACJE I ZAKŁADY OFERUJĄCE TAKIE USŁUGI BO TANIO NIE ZNACZY DOBRZE A DOBRZE NIE ZNACZY TANIO!!! PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY PAŃSTWU RÓŻNICE POMIĘDZY CZĘŚCIAMI FIRMY MELETT A CHIŃSKIMI ZAMIENNIKAMI:


Dlaczego pomiędzy firmami wykonującymi regeneracje występują tak duże różnice w cenie napraw? Niektóre warsztaty specjalizują się w regeneracji po bardzo niskich cenach. Rynek i doświadczenie pokazuje, iż zawsze znajdą się amatorzy którzy decyzję o naprawie podejmą sugerując się wyłącznie ceną, licząc na łud szczęścia. Niestety większość niskich cen wynika z użycia tanich niskiej jakości części do napraw turbosprężarek. Poniżej prezentujemy zdjęcia, które mam nadzieje zasygnalizują problem i zapalą czerwoną lampkę wśród osób liczących na okazję. Praktyka pokazuje, iż niemożliwe jest wykonanie usługi regeneracji turbosprężarki w cenie poniżej 900 zł brutto ze względu na to, iż większą część ceny za usługę stanowią kosztowne części. Turbosprężarki w niższych cenach mają drastycznie skróconą żywotność i nierzadko nie wytrzymują nawet okresu gwarancyjnego.



Zdjęcie pokazuje niskiej jakości niedokładnie wykonane łożysko oporowe odpowiedzialne za luz osiowy wirnika turbosprężarki.



Powyższa ilustracja pokazuje łożyska ślizgowe odpowiedzialne za luz promieniowe wirnika turbosprężarki. Łożsysko po prawej stronie to niskiej jakości niedokładnie wykonana część. Kolorem czerwonym zaznaczono niedokładnie wykonane powierzchnie (prawdopodobnie za pomocą ręcznej szlifierki). Łożysko posiada inną konstrukcję w stosunku do oryginału i brak otworów smarujących bierznię łożyska.



Łożysko po prawej stronie to niskiej jakości podróbka oryginalnego łożyska. Widoczne różnice konstrukcyjne wpływają bezpośrednio na żywotność turbosprężarki. Mały przekrój otworu zasilającego olej, brak otworów zapewniających doprowadzenie oleju do bierzni stanowiących podporę dla wałka oraz niedokładna obróbka w istony sposób skracają żywotność turbosprężarki.



Nawet tak drobne elementy jak śruby mają wpływ na pracę turbosprężarki. Po lewej stronie widoczna podróbka śruby mocującej tależyk koła kompresora. Na zdjęciu widoczny jest brak rowka pełniącego rolę uszczelnienia. Oryginalna śruba posiada rowek, który wcinając się w aluminiowy tależyk, zapobiega wyciekowi oleju do obudowy koła kompresora.



Podkładka (trapezowa) po lewej stronie pochodzi z niskiej jakości zestawu naprawczego turbosprężarki. Podkładka ma mniejszą grubość oraz zmienione pozostałe wymiary geometryczne w stosunku do oryginału. Gołym okiem widać też niskiej jakości stal oraz niedokładność wykonania. Podkładka odpowiada za połącznie rdzenia turbosprężarki z dyfuzorem przyłączanym do kolektora wydechowego. Podkładka wraz z śrubą odpowiada za połączenie pracujące w temperaturze rzędu 850 stopni Celsjusza! Wykonanie z cieńszego materialu powoduje, iż podkładka z mniejszą siłą oddzialywuje na śrubę mogąc powodować jej poluzowanie w wysokich temperaturach a w konsekwencji uszkodzenie turbosprężarki.



Powyższe zdjęcie obrazuje tależyk obudowy koła kompresora. Zbyt duży luz wałka, powoduje obrobienie cylindrycznej powierzchni w tależyku. W przypadku takiego uszkodzenia tależyk powinien być wymieniony na nową część (koszt około 30zł). Niektóre warsztaty zamiast wymienić uszkodzoną część roztaczają otwór i na kleju mocowana jest wstawka. Tależyk z taką wstawką widoczny jest na zdjęciu. Turbosprężarka z tależykiem przepuszczała olej do obudowy koła kompresora. Samochód z powyższą turbosprężarką dymił i zużywał duże ilości oleju.



Jeśli dojdzie do powstania nadmiernego luzu wirnika turbosprężarki (powyżej 1mm) dochodzi do uszkodzenia obudowy łożyk turbosprężarki (tzw. rdzenia turbosprężarki) w miejscu gdzie znajduje się pierścień uszczelniający wałka turbosprężarki. Pierścień na wałku turbosprężarki uszczelnia połącznie między obudową łożysk a samym wałkiem obracającym się z prędkościami setek tysięcy obrotów na minutę. Miejsce to jest narażone na szeroki zakres temperatur (od -20 do 950 stopni celsjusza). Tak wysoki zares temperatór wyklucza regeneracje rdzenia ze względu na różną rozszerzalność cieplną materiału z którego wykonana jest wstawka oraz rdzeń. Rdzeń w przypadku uszkodzenia powinien zostać wymieniony na nowy. Turbosprężarki z rdzeniami z wstawkami posiadają niższą trwałość, bardzo często są nieszczelne i leją olej do układu wydechowego powodując uszkodzenia filtrów czastek stałych DPF, katalizatorów i innych elementów układu wydechowego.


Podsumowanie:


Usługi regeneracji stanowią alternatywę do zakupu nowej części. Jeśli usługa wykonana jest właściwie przez wykwalifikowaną firmę, turbosprężarka po regeneracji będzie posiadać twrałość równą zupełnie nowej turbosprężarki. Już samo podjęcie decyzji regeneracji turbosprężarki daje realne korzyści. Część regenerowana kosztuje przeważnie 50-70% części nowej. Szukając firmy regenerującej turbosprężarki nie powinniśmy kierować się wyłącznie ceną usługi, bowiem podwójna oszczędność może przełożyć się na podwójne koszty. Jeśli naprawa turbosprężarki kosztuje poniżej 50% procent nowej turbosprężarki, możemy spodziewać się, iż warsztat zamiast wymienić zużyte części postara się za wszelką cenę zregenerować komponenty, które nadają się już tylko do utylizacji - to może spowodować konieczność ponownej wymiany turbosprężarki, co wiąże się z kosztami ponownego demontażu i montażu turbosprężarki, kosztem oleju, filtów, czyszczenia układu dolotowego i intercooler'a.