Używana czy regenerowana turbosprężarka


Wiele osób stojących przed wymianą turbosprężarki zastanawia się nad zakupem turbosprężarki używanej lub regenerowanej. Aby świadomie podjąć właściwą decyzję najlepiej zapoznać się z budową turbosprężarek oraz zapoznać się z typowymi przyczynami usterek turbosprężarek.
Mając podstawową wiedzę na temat turbosprężarek oraz świadomość, iż:

- są to urządzenia pracujące z obrotami rzędu setek tysięcy obrotów na minutę

- pracują w niemal sterylnych warunkach (dostarczane powietrze jest filtrowane, dostarczany do smarowania i chłodzenia turbosprężarki olej jest filtrowany)

- ewentualne odkształcenia elementów turbosprężarki powodują jej natychniastowe niewyważenie, które wywoła usterkę wirnika gdy ten nabierze obrotów

Możemy przystąpić do oceny ofert używanych turbosprężarek dostępnych na rynku. Poniżej przedstawiam kilka zdjęć z komentarzem.



Turbosprężarka używana, sprzedawca wykonał ładne zdjęcie warunków w jakich jest przechowywana. W rurce doprowadzającej olej widoczne są zanieczyszczenia, które doprowadzą porysowania wałka przenoszącego napęd z koła turbiny do koła kompresora. W skrajnych przypadkach na skutek wysokich prędkości wałka w zanieczyszczonym środowisku, dochodzi do jego zatarcia i urwania. Poniższe zdjęcie obrazuje taką sytuację. Nie ma możliwości wyczyszczenia turbosprężarki bez jej kompletnego rozebrania. Rozebranie i wyczyszczenie turbosprężarki oznacza w praktyce konieczność jej ponownego wyważenia, doważenia i ustawienia zmiennej geometrii na specjalistycznym sprzęcie.



Urwane koło turbiny turbosprężarki. Klient zakupił używaną turbosprężarkę na giełdzie, która nie wytrzymała jazdy testowej. Uszkodzenie wynikało z zatarcia wałka na bieżni łożyska. Zatarcie powstało na skutek korozji wałka. Wżery na wałku uniemożliwiały wytworzenie filmu olejowego (poduszki hydrodynamicznej) na którym porusza się wałek, co w konsekwencji doprowadziło do zatarcia. Po tych doświadczeniach klient zdecydował się na regenerację swojej starej turbosprężarki. Klient miał trochę szczęścia w całym nieszczęści bowiem urwane części nie wpadły do silnika co mogło by spowodować jego uszkodzenie.



Zainstalowanie turbosprężarki której przewody doprowadzające olej wyglądają jak na powyższym zdjęciu doprowadzi do szybkiego zatarcia turbosprężarki. Warsztaty (szrotownie) zajmujące się robiórką samochodów często w pośpiechu zamiast demontować w czystości z należytą starannością tną rurki z wykożystaniem piłek do metalu, szlifierek lub obcęg. To prowadzi do przedostawania się zanieczyszczeń do rdzenia turbosprężarki.



Ciała obce jak folia, piasek, kamyki, śrubki itp. mogą spowodować usterkę turbosprężarki.



Zdjęcie obrazujące ciało obce znajdujące się w używanej turbosprężarce, które doprowadziło do jej usterki



Wykonywanie zdjęć w tak pięknej scenerii może doprowadzić do zabrudzenia i uszkodzenia turbosprężarki. Wilgoć przedostająca się z otoczenia powoduje korozję wałka w okolicy łożysk. Różna elektroujemność metali, z których wykonane są łożyska i wałek turbosprężaki powoduje, iż w kontakcie z wodą elementy te tworzą ogniwo korozyjne.



Nienależyte przechowywanie turbosprężarek może doprowadzić do ich zabrudzenia i uszkodzenia. Częste rzucanie turbosprężarek i przechowywanie ich na stosie może powodować pękanie ich korpusów, co uniemożliwia ich dalsze użycie. Powyginane cięgna siłowników (popularnie zwanych gruszkami) powoduje niewłaściwą regulację ciśnienia doładowania turbosprężarki.



Kolejne zdjęcie na brudnej posadzce. Widoczny piaseczek który dostał się do turbosprężarki. Taka turbosprężarka napewno ulegnie uszkodzeniu, oraz sama może być przyczyną uszkodzenia silnika.



Turbosprężarka bez kolektora wydechowego wystawiona na sprzedaż. Brak narzędzi i doświadczenia w demontażu zapieczonego kolektora doprowadził do uszkodzenia delikatnego koła turbiny.



Rdzeń rozebranej turbosprężarki. Widoczne ślady piasku dyskwalifikujące dalsze użycie części.



Nieświadomy sprzedawca źle zabezpieczył trubosprężarkę w transporcie przez co uległa uszkodzeniu.



Używana turbina zdemontowana z samochodu z uszkodzonym silnikiem. Turbosprężarka ma obklejony zwęglonym olejem wirnik. Dodatkowa masa na kole turbiny spowodowała luzy promieniowe układu wirującego i uszkodzenie turbosprężarki. Drgające koło kompresji ocierając o obudowę dyfuzora zostało zmielone a drobne jego elementy dostały się do silnika powodując jego uszkodzenie.


Podsumowując:


Większość turbosprężarek używanych dostępnych na rynku to turbosprężarki zanieczyszczone na skutek niechlujnego demontażu oraz niewłaściwego przechowywania i transportu. Nawet właściwy demontaż nie gwarantuje, iż turbosprężarka nie zawiera zanieczyszczeń zalegających w silniku z którego została zdemontowana. Dodatkowym niebezpieczeństwem jest skorodowany wałek, którego nie można ocenić przed rozebraniem turbosprężarki. Żadna część w silniku nie pracuje z tak dużymi prędkościami obrotowymi jak turbosprężąrka. To właśnie przez to ten element jest tak wrażliwy na warunki pracy. Aby mieć pewność, iż używana turbosprężarka nie uszkodzi silnika należy ją rozebrać i poddać starannemu czyszczeniu. Każda rozebrana turbosprężarka musi być wyważona, doważona, a siłownik zmiennej geometrii precyzyjnie skalibrowany. Praktycznie przygotowanie używanej turbosprężarki to 90% czynności wykonywanych przy regeneracji turbosprężarki. Pozostałe 10% czynności do ocena części oraz wymiana zużytych na nowe.



Mam nadzieję, iż powyższa lektura pozwoli Państwu świadomie podejmować decyzje związane z wymianą turbosprężarki. Warto jednak pamiętać, iż regeneracja turbosprężarki jest dobrym rozwiązaniem gdy naprawy podejmuje się doświadczony warsztat stosujący dobrej jakości części do turbo.